tisdag 7 april 2009

Hong Kong

Man kan ju tycka att vi dels borde fått nog av Hong Kong efter vår ofriviliga natt där för två veckor sen. Eller att vi kanske skulle tycka att det vore trevligt att vara hemma en helg. Och det är möjligt att vi hade tyckt det, men samtidigt får man ju pasa på när man är i den här delen av världen att försöka se så mycket som möjligt av den. Det tyckte i alla fall Gustav och bokade och fixade. Själv fick jag bara veta att vädret skulle ligga kring dryga 20 grader och att vi skulle ta ett flyg kl 9:00 från Pudong på lördagmorgonen. Vart vi skulle visste jag alltså inte.

Hong Kong, nästan som hemma fast ändå inte.


Så vi började med en trevlig hejdånatt i Shanghai med Jeff och Chiuan som ska flytta till Canada. Kom hem vid halv tre och gick upp tre timmar senare. Härlig morgon! När vi kom till flygplatsen och såg avgångstavlan förstod jag att det var Hong Kong som vi var på väg till. Kul!

Gustav var väldigt inriktad på shopping så dag ett och dag två har ägnats åt denna i Hong Kong vanliga hobby. Vi har fått en webbradio så att vi nu kan vakna till p3. Jag har dessutom fått en ny Sigma 80-200lins till kameran! Den var sen länge efterlängtad och priset är bättre i Hong Kong än på många andra ställen.

Första kvällen hade Gustav styrt upp middag med en tidigare kollega till mig som bor i Hong Kong. Stort cred ill Gustav! Jätteroligt att få träffa Marjolein och hon visade oss till ett fantastiskt thaiställe i restaurang och barområdet Sofo. -Här brukade det vara packat med folk förklarade Marjolein, och syftade till hur finanskrisen har slagit hårt i denna finansmetropol. Efter middagen blev det sight seeing till The Escalator - En kilometerlång utomhusrulltrappa som går neråt på morgonen och uppåt på kvällen för att folk ska kunna pendla upp och ner i staden som är lika brant som Monaco.

En del hus är riktigt höga.

I rulltrappan passerar vi en restaurang där någon ropar: -Gustav! Och jajemen, Therese från EFs Hong Kong-kontor satt där med sin man och ytterliggare ett par. Så det kan gå. Så vi hjälpte dem att dricka upp sitt vin och sedan gick vi till Lan Kwai Fong (eller nåt i den stilen). En bargata som väcker minnen från Kos -98. Men vi knatade in på ett av ställena och sedan vidare till ett annat område i Wan Chai där Marjolein och jag i stil avslutade med dans på bardisken. Kvällen därpå blev det lugnare tempo med en före detta kollega till Gustav.


På tredje dagen hade vi planerat att gå upp till Victoria's Peak. Dock satte ostadigt väder stopp för det och vi valde istället inomhusaktiviteten Hong Kong History Museum. Ett riktigt stort och ambitiöst museum med massor av fullskaliga modeller. Hong Kongs historia är imponerande. Speciellt 18- och 1900talen har varit turbulenta med Opiumkriget som resulterade i att Hong Kong blev en brittisk koloni, ockupationen av Japan 1941-1945 och sen den osannolika moderniseringen sen 1970talet och fram till nu.

Papier maché-liknande dockor som ingår i kinesiska traditioner med historia från 900-talet.

Cool fakta 1: Från 1945 till 1950 ökade Hong Kongs invånarantal från 600 000 till 2,4 miljoner!
Cool fakta 2: Hong Kong är den enda koloni som gått om moderlandet i BNP per capita!

Vi fick alternativet att flytta till Hong Kong när det bar iväg österut och visst hade det varit sjyst! Alla pratar engelska. Det är en charmig storstad som ändå känns liten och greppbar med gott om natur och vandringsmöjligheter runtomkring. Det är en häftig mix av nationaliteter där det verkar som att utlänningar är nästan lika vanligt som "honkisar". Ändå är jag väldigt nöjd över att bo i Shanghai. Det är mer Kina och mindre Europa - en större utmaning!

Kram på er!

7 kommentarer:

  1. Vad lustigt, jag var också i Hongkong i veckan. Var vi samtidigt? 26-30 mars.
    Bört

    SvaraRadera
  2. Har just läst ert inlägg högt för Claes sittande vid köksbordet i torpet. Ni verkar känna folk överallt och ha förmågan att gripa tillfället att se så mycket som möjligt. Dessutom delge oss - så att vi får vara med.
    Regnet strilar, snön smälter fort och vägen till dasset är lerig - ändå är det häääärligt att vara hemma efter 3 veckor i USA.
    GLAD PÅSK önskar Claes och Kerstin

    SvaraRadera
  3. Hej, jag läser och nu har jag fattat hur man kommenterar också. Verkar helkul och om det går trögt men jobb kanske du kan börja på den där baren, lite coyote ugly över det!

    Här i Geneve är våren här men det är med blandade känslor jag ser snön smälta bort. I Påsk blir det Andermatt i 4 dagar i alla fall.

    Kram/LF

    SvaraRadera
  4. efresom alla andra kommenterar och berättar lite om hur de har det, gör jag det också.

    Låter sjukt ball och jag imponeras av er konstanta resa. Inte en lugn stund!!

    På Mallis är det fint. Jag seglar ju med en finne nu, och det gick över förväntat, tills igår. Svåra förhållanden satte vår sammarbetsförmåga på prov och efter en knapp vecka i båten tillsammans finns det mycket kvar att jobba på.

    K

    SvaraRadera
  5. Hej Nina och Gustav!!!
    Det låter hur häftigt som helst!! Själv är jag i Orsa Grönklitt och åker skidor med en barndomskompis, solen skiner och backarna är rätt trista i jämförelse med Alperna, men det är mysigt ändå.

    Sköt om er!

    Kram
    Cissi

    SvaraRadera
  6. Ingen dålig surprise där Gustav! Låter som en härlig helg. Jag saknar dock bildbevis från dansuppvisningen på bardisken. Och overallen. men... den kanske du ska spara på så det blir än mer surprise då det är dags för festen med stort "F" :)Glad påsk på er båda! Äter lite påskgodis och tänker på er. Stor kram!

    SvaraRadera
  7. Den däringa bardisken som nämns måste vara på Carneige's i Wan Chai? Berömt för det. Lustigt nog var jag på samma bar dagarna (fast på natten) innan, dock ej på bardisken, där kollegan söp bort sin kamera. Oj, vad överraskad jag hade blivit (eller ni) om vi sett varandra där samma kväll av ren slump.

    Bört

    SvaraRadera