måndag 27 april 2009

A wonderful life

De senaste dagarna har varit hyfsat omvälvande och hektiska. Men som vanligt plockar jag russinen ur kakan och berättar bara om de allra mumsigaste godbitarna.

Tong Li
Ett litet watertown knappt två timmar från Shanghai. Vi åkte hit med min kinesiskaskola och det är med stolthet jag kan berätta att vi nu har varit på en riktig flaggtur. Alltså en gruppresa med flagga. Dock var det i vanlig ordning enklare att hitta Gustav än att hitta guiden med flaggan i hand. Staden var fin och pittoresk och hade lite otippat ett sexmuseum.


Fåglarna är fiskar-fåglar och de är drillade så att de jagar fisk som de sen kommer tillbaka och lämnar till kvinnan i båten.

Igelkott i bur. Inga konstigheter tycker kinesen!


Venedig light


Gustav och gröna flaggan-guiden


Den kinesiska varianten av Baby Björn. Notera hjulen längst ner!

Eeh, ja... Detta är alltså utanför sexmuséet. Åldersgräns: 18 år.

Westin-söndag
Shanghai är lite av Brunchens huvudstad. Jag misstänker att det kan vara förknippat med att hajker och annat är desto ovanligare. Våra vänner Karin och Johan ska åka hem och därför blev det lyxbrunch på Westins hotell. Jag vet inte hur jag ska beskriva det annat än lyxbrunch, men kanske skulle LYX-LYX-Brunch passa bättre. Ackompanjerade av operasångare, stråkorkestrar och med en imponerande akrobatikshow drack vi fri flow champagne och åt hummer tills magen stod i fyra hörn och ögonen gick i kors. Väl ute på gatan insåg vi att Brunch ju faktiskt bara är en bortförklaring till att hinna få kalasa även på söndagen.


Ja, du såg rätt! Hon snurrar fyra dukar med händer och fötter och måste därför hålla i sig med munnen. Den yogapositionen har jag inte kommit till än...

Mmmm! Så mycket gott, tycker Långa Volvokillen a k a Per.




Wonderful Earth
Så sparade jag det bästa till sist. Jag har börjat jobba! Hurra! Och det var hög tid: jag har fått underkänt av Gustav som hemmafru, kinesiskan må vara rolig, men inte riktigt tillräckligt stimulerande och att söka jobb är det värsta som finns. Och jag har inte bara fått jobb, jag har fått ett riktigt drömjobb!

Wonderful Earth är ett svenskägt företag som producerar kläder (främst vintersportkläder), accessoarer och frilufts/camping-prylar. De är underleverantörer till diverse klädes- och sportmärken i Serige, Tyskland och Storbrittanien. Jag träffade ägaren för andra gången i onsdags. Efter ett par nervösa dagar fick jag mejl på fredag kväll klockan kvart i tio: Du börjar på måndag!

Jag har alltså jobbat min första dag på nya jobbet idag. Jag är CSR Manager och ska se till att företaget och våra underleverantörer och fabriker uppfyller alla kundernas krav på miljöhänsyn, hyfsade arbetsförhållanden, inget barnarbete o s v. I morgon har jag möte med en leverantör av färgningsmedel. Chefen ska på fabriksbesök så jag ska själv ta hand om färgmannen och försöka genomföra ett meningsfullt möte med honom på min andra arbetsdag. Lite läskigt kan det nog bli... Och det blir inte bättre av att den kinesiska färgmannen har tagit sig det västerländska namnet Hannibal...!!!

Tack mamma för blommorna!!!

12 kommentarer:

  1. Congratulations once more on the job! Fabulous flowers...! :-) Kram, fix

    SvaraRadera
  2. Jag blev superglad att höra om ditt nya jobb Nina...later sa grymt spännande!!

    Stora grattiskramar,

    Linda

    SvaraRadera
  3. Grattis!Gu va roligt! Kommer du att ha några kollegor eller sitter du ensam om dagarna?

    Kram
    Kimmo

    SvaraRadera
  4. Grattis, grattis Nina, det låter som ett jobb som är "klippt och skuret" för dig! Våran helg har fyllts med segling, segling och segling :D
    Lycka till med Hannibal imorgon!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Grattis, grattis Nina, det låter som ett jobb som är "klippt och skuret" för dig! Våran helg har fyllts med segling, segling och segling :D
    Lycka till med Hannibal imorgon!
    Kram
    Oups. man kanske ska signera också
    / Cissi

    SvaraRadera
  6. Synd, det betyder väl att ni inte kommer hem!/Europa. Nu måste vi väl ta oss till "landet upp och ner". Kram kram och självklart grattis!!!!!
    H/ Jacob och Karin

    SvaraRadera
  7. Vi läser och njuter.
    Grattis till det nya jobbet.
    Kram från hela familjen i Midsommarkransen.
    Anton

    SvaraRadera
  8. jo, grattis.

    MEN, frågan vi ställer oss efter att ha tittat på bilden med blommorna är... Var du glad eller mer tok-vettskrämd när bilden togs?

    heheh

    Jag är glad för din skull.

    Lillebror

    SvaraRadera
  9. Jag är SÅÅÅ glad för din skull. Grattis till dig men också till förtaget som anställde dig! Ett riktigt kap, tycker jag. Kanske har du chans på någon liten arbetsresa t.o.r Sverige ?
    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  10. Jättekul och jätteGRATTIS, Nina. Blir glad av dina framgångar. Fast nu har jag nog ingen som vallar mig runt Shanghais coola gränder nästa gång jag hälsar på!!!

    Kram Bört

    SvaraRadera
  11. Hej Nina, grattis till jobbet :)

    kramar,
    Angelica

    SvaraRadera