fredag 3 juli 2009

saker i mitt huvud

Dumstrutar
På arlanda i tisdags såg jag en kille i rulltrappan kämpa o slita för att inte hans väskvagn skulle rulla ner för den flata rulltrappan som är bygd för att man ska kunna ta väskvagnen med sig. Vad han antagligen inte hade kommit på var att om han skulle släppa handtaget skulle vagnens broms slå in och han skulle inte längre behöva oroa sig för att vagnen skulle rulla ner.
Väl framme vid incheckningsdisken kommer nästa kille som inte klurat ut handtagets funktion. Istället för att trycka ner handtaget och rulla vagnen som vanliga människor gör skuter han på vagnen med låsta hjul framför sig. Det såg mödosamt ut.

Kineser som köar
I Kina finns det en begränsad kökultur. Kineser köar endast på ett enda ställe. Det är på tunnelbanestationen peoples park i centrala Shanghai. Där står alla kineser prydligt uppradade på rader på varje sida om dörrarna och väntar på att tåget ska komma in. Varför Kineserna valt att köa precis här vet jag inte. Tågen som rullar in är nästan alltid tomma så någon risk att inte komma med finns egentligen inte. Det enda detta köande åstakommer är att det blir väldigt jobbigt att ta sig farm för att alla människor står i raka led mitt i gången.

Mamma och Claes
Mamma och Claes har nu kommit hit och hälsat på. De är trötta men kämpar på och går duktigt i värmen. Jag ska skriva mer om deras besök när de har varit här ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar