söndag 19 juli 2009

Fabriker min vän

(skrivet i mitten av maj)

För tre månader sen köpte jag en ny dator. Den var alldeles för stor och klumpig och jag bytte ut den mot en liten gul Hyundai 10 tum. Tyvärr gör inte Hyundai några 10tumsdatorer och den visade sig vara fejk och verkar nu fullständigt ha givit upp. Med sig i graven tog den mitt senaste blogginlägg som jag inte hade hunnit publicera, en färdigskriven, men tillika inte inlämnad artikel samt senaste halvårets bilder. En lektion att ta lärdom av.

Har nu jobbat i tre veckor och känner att det är hög tid för en uppdatering. Jag fullkomligt älskar att jobba med sportkläder och CSR. Har nog inte riktigt erkänt tidigare att jag faktiskt tycker att det är rätt kul med kläder. Men nu skyller jag på att det är sportkläder och CSR. Jag fascineras otroligt av hur nylontrådar är uppbyggda, hur lite arbetaren tjänar i relation till priset i butik och hur många olika produktionssteg som krävs från plockad bomull till en färdig mössa.

Jag har dessutom varit på fem fabriker. Förutom att få se själva fabrikerna; hela rum fyllda med garner, skällt på dem för att de har blockat nödutgångar och lånar de obligatoriska metallhandskarna av grannfabriken när vi kommer på visit, har det gett mig möjlighet att hänga med kineser och blivit bjuden på ständiga luxluncher och middagar. Den senaste veckan har jag ätit pekinganka två gånger och krabba tre. Synd att klaga. Jag har varit i Nantong, Hangzhou och Zhouji. Sitter nu på tåget på väg hem från Zhouji (med min nya jobbdator...) och känner mig fantastiskt glad över att få börjat jobba med en så spännande uppgift i en bransh som kanske trots allt passar mig riktigt bra. Tågresan tillbaka till Shanghai tar tre timmar och än så länge passerar vi trädklädda kullar, ett och annat centralt placerat kärnkraftverk och familjer som hänger sin tvätt så nära spåret att de med säkerhet måste använda klädnypor för att inte bli av med tvätten när tåget åker förbi.

PS. Artikeln, som jag fick skriva om, kommer att återfinnas i Arlandas nya flygplatstidning Go travel & shop som kommer finnas på Arlanda från 1 juli....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar