söndag 12 april 2009

Utveckling

Kära vänner!
Tack tack tack för alla kommentarer! Det gör oss så glada att även få höra lite hur ni har det! Bört, vi missade varann i Hong Kong, då vi var där efter dig. Klara & Per, bildbevis på dansen på bardiskan finns men kan tyvärr inte läggas upp på internet p g a Kinas censur... Eller nåt i den stilen.

Apropå Kinas censur, hade jag faktiskt tänkt att dedikera detta blogginlägg till lite mer itchi ämnen än vanligt. Med Kinas fantastiska ekonomiska utveckling kan man lätt luras att tro att utvecklingen och förändringen gäller hela samhället. Speciellt om man lever lite i en bubbla vilket den kinesiska regereingen ser till att både kineser och utlänningar gör. 

När jag fick mitt visum och var färsk i landet träffade jag en amerikansk lärare som förklarade de tre T:na som man ska hålla sig borta från att diskutera i Kina. Det handlar om Himmelska Fridens Torg, som heter nåt på T på engelska samt två atonoma regioner, en på fastlandet och en ö där det råder lite delade meningar om Kinas inflytande. Så därför tänkte jag såklart diskutera just dessa ämnen. Jag vet inte hur hård kontrollen är, men för att hålla mig på den säkra sidan undviker jag att skriva ut en del ord.

Satt i solen och pluggade i en park när en man kom och började prata med mig. Det är vanligt att folk brukar vilja träna sin engelska och vi satt och pratade lite. Han var från Peking, men var i Shanghai för att leta jobb. Det var svårt för honom att få jobb som lärare då han suttit 14 år som politisk fånge efter 1989. Han var med och organiserade studentrevolten och för det fick han betala med 14 år av sitt liv plus en stämpel som inte kommer kunna tvättas bort och som fortfarande gör hans liv svårt, bland annat genom att han inte kan få jobb. Han var nöjd med att inte blivit dödad eller fått livstidsstraff, men tyckte det kändes orättvist att inte ha gjort något fel och ändå fått betala ett så högt pris. De ville få oss att ändra åsikt sa han och visade på sin arm som såg tvinnad och obrukbar ut; ett minne efter tre dagars hängande i bara armarna i fängelset förklarade han. Herregud, tänkte jag. Jag läser precis en bok om en fånge under kultrrevolutionen och vilka hemskheter och tanke-omvändande fysiska aktiviteter som utövades. Men den här manens berättelse handlar om nutid! Medan han satt i fängelse har jag pluggat och rest och haft det gott. Det här mötet gjorde ett väldigt starkt intryck på mig!

I SvD i veckan skrevs om det enorma överskott av pojkar som har uppstått i Kina sedan könsbestämning genom ultraljud har blivit tillgängligt för den stor allmänheten. 
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2721925.svd Och nej, det här är inget som blir bättre - i åldrarna 1-4 år är förhållandet 100 flickor till 124 pojkar!  En kinesisk vän - vi kan kalla henne Anna - har en storasyster. Under vissa förhållanden får en kinesisk familj skaffa två barn, t ex om första barnet är en dotter (gäller i vissa regioner). Så Annas föräldrar skaffade ett till barn med förhoppningen om att det skulle bli en pojke. Det blev en flicka som de adopterade bort och försökte igen. Då kom Anna. Hade Annas föräldrar haft tillgång till könsbestämning via ultraljud för 20 år sedan hade Anna helt enkelt blivit en Anders. Nu har kineserna tillgång till det och plötsligt föds fem pojkar på fyra flickor. Så länge alla går på dagis är det väl ok, men hur blir det om 20 år?

Ingen i väst har väl undgått att den autonoma regionen i sydvästra Kina har varit kinesisk i 50 år. Det är rätt intressant hur detta rapporteras i västerländsk media och kinesisk dito. I väst berättar man om att D.L varit på landsflykt i 50 år och att ockupationen inte verkar kunna ta slut inom en överskådlig framtid. I kinesisk media refererar man till samma händelse som Befrielsen. På själva årsdagen var det bara en enda artikel i China Daily om händelsen. Det var snarare en insändare som uppmanade invånarna i området att bli lite mer tacksamma till Kina för vad Kina gjort för folket där. Och ja, läser man bara kinesiska medier och undviker att titta på youtubefilmer där männsikor från regionen försöker fly över bergen och kallblodigt skjuts ner av kinesiska gränssoldater, då är det inte så konstigt att man är av den åsikten. (Att undvika just youtube har ju blivit väldigt lätt här i Kina sen ett par tre veckor, då man bara når en sida där det står: This page does not exist.)  De flesta kinesiska vänner som vi har pratar bra engelska och är hyfsat västerländska i sin livsstil. Ändå står de benhårt på Kinas sida i denna fråga. Och ja, det såklart att en befrielse låter attraktivt, och jag förstår att regionen har blivit mer civiliserad sen kineserna tog över. Men befrielse låter ändå som något som jag tvivlar på att de som själva bor där skulle beskriva förändringen som. 

Glad Påsk!

3 kommentarer:

  1. Kontrasterna i era inlägg är lika stora som ert liv i Kina, verkar det. Från bar-dans (du berättade inte om det för mig) till detta inlägg. Mycket tankeväckande och mer infekterad blir det säkert framåt sommaren. Då är det ju tjugo år sedan.
    Sitter på Ingmarsö. Solen vräker ner och sudokon går ut. Livet leker.
    Kram Mamma Karin

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för en efterlängtad reflektion. Det är kul att läsa om era resor och andra nöjen - men det här var verkligen spännande!
    Vi har just kommit hem till Gotland. Efter första dagens regn i Älvestorp har vi eldat, krattat, huggit ved, lekt med Allan, badat i Loka, ätit påskmiddag med Lasse o Barbro och träffat Pentti o Marianne med alla barn o barnbarn - allt i gassande vårsol. Tussilago, blåsippor, vitsippor, påskliljor och i natt såg jag bävern som tydligen flyttat in i den gamla bäverhyddan vid bryggan.
    Kram Kerstin

    SvaraRadera
  3. Hej hej,

    jag tror att det blir lite reaktionen i alla gamla kolonialstater... Man fick passa sig ganska noga i Frankrike med ifall Algerietkriget kom upp.

    En gubbe jag pratade med fattade verkligen inte varför nordafrikanerna inte var mer tacksamma för att fransmännen kommit dit och byggt vägar och "styrt upp" dem. När jag då påpekade att ifall de byggde några vägar så var för det för att frakta bort allt som de kunde roffa åt sig av värde så tyckte han bara att jag var dum i huvudet och inte förstod mig på sånt där.

    Man ska aldrig underskatta hemmapropaganda, folk gillar att tro på det (som t.ex att sverige har världens bästa sjukvård)...

    Kram K

    SvaraRadera