onsdag 10 december 2008

Att skaffa jobb i Kina måste väl vara enkelt?

Att arbetskraft inte är så dyrt i det här landet blir vi ständigt påminda om. Här en lista över vanliga jobb i Kina som kanske inte finns i så många länder. Så om jag skulle känna mig desperat så finns här ju ett urval...

-Övergångsställesvakt
Varje större övergångsställe har åtminstone två övergångsställesvakter. Det är inte ovanligt med fyra. De har fina reflexvästar och visselpipor och de blir jättearga om en cyklist eller gångtrafikant går mot rött. (Egentligen en omöjlighet. Man behöver inte kunna kinesiska för att förstå hur arga de blir om man försöker och då är det bara att snällt gå tillbaka och vänta på grönt.) De finaste vaktplatserna är de vid tågstationen. Där har vakterna dessutom rep! För att kunna stoppa mängderna av folk som väller ut från stationen måste de stänga in dem varje gång det blir rött!

-Paraplypåse-provider
När det regnar och miljoner kineser tar med sina paraplyer in till nåt av shoppingcentrumen finns det stor risk för halka på de blankpolerade golven. Lösning? Vid varje entré står två paraplypåse-providers och ger ut paraplypåsar. Har man ett långt paraply är det bara att stoppa ner det i en för ändamålet konstruerad paraplypåseapparat som paraplypåseprovidern sköter och som enkelt trär på påsen. Genialt!

-Cykelvakt
Dessa söta människor har jag nämnt tidigare då jag var lite skeptisk till deras rätt att faktiskt ta ut en hel halv kuai för att vakta en cykel några timmar. Men sen de även tog hand om mina nycklar som jag glömde i låset har jag slutat klaga och jag tycker till och med att det är rätt trevligt. Man får en liten hälsning på morgonen och om man har mycket väskor hjälper de gärna till att hålla väskan eller flytta omkring cyklar så jag får plats med min.

Hissoperatör
Återfinnes även på flottare hotell i västvärden. Jag kan inte påstå att det är jättevanligt här, men de finns och de blir jättearga om man själva trycker på knappen! Hade ett stiligt kort på en hissgubbe som verkar ha blivit uppätet av den hemliga fotograftjuven. Postar det om jag hittar...

-Hårklämma
Jag var och klippte mig i förra veckan. Precis som det brukar i alla andra affärer el dyl var där överbelamrat med anställda. Efter att jag fått förklara på engelska för en tolk hur jag ville ha det blev detta översatt till kinesiska och jag hoppades innerligt att det var ungefär samma sak som förmedlas till själva frisören. Fem personer var inblandade i Nina-klipper-håret-processen. Förutom tolken och själva frisören var det hårtvättaren och hon som tog betalt. Dessutom stod det en kille med hunsat uttryck och tittade på när jag blev klippt. Då och då sa frisören till om något och han ilade och hämtade en sax och ställde sig sen hunsat bredvid och fick mig att känna mig väldigt uttittad. Vid föningen fick han äntligen göra nytta - då fick han nämligen hålla upp den delen av mitt hår som inte fönades just då. I Sverige brukar de använda hårklämmor för sånt. Men det är väl en prisfråga såklart...

Tjingeling!

1 kommentar:

  1. I Sverige varslar vi en massa folk....... allt handlar alltså om lite idérikedom och vilja. Kram

    SvaraRadera