tisdag 6 juli 2010

Den första morgonen

Vaknade i ottan och kände mig förvirrad och lost. Vad gör jag i den här lilla lägenheten som jag bodde i för fem år sen? Sen hörde jag måsar utifrån och jag mindes.

Trots att jag väntade länge, länge med att köpa frukost hade Vivo ändå inte öppnat när jag kom ner dit klockan tjugo i åtta på morgonen. Så jag gick ner, förbi ryska ambassaden till bryggan vid scouthuset och tittade på Stockholm som redan låg indränkt i sol. Vackra stad!

Vattnet, solen och högalidskyrkans torn i bakgrunden.

Fortsatte längs med vattnet till Smedsuddsbadet. På vägen mötte jag en kinesisk tjej som klappade med händerna framför och bakom ryggen. En rörelse som jag känner så väl igen. Jag kunde inte låta bli att säga Ni Hao när vi möttes.

Smedsuddsbadet

På Smedis var det full aktivitet trots den arla morgonstunden. Städarna som hade ett digert jobb fick sällskap av några väl förfriskade ungdomar som pratade om min morgon som sin kväll. Vid badbryggan tog ett äldre par ett morgondopp och ute på Riddarfjärden gled en kanotist alldeles ljudlöst förbi. Det är det här jag har kommit hem till. Detta och ni som var med och förgyllde vår dag igår. Och några till. Tack Sverige för det fina välkomnandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar