onsdag 17 september 2008

16 hours and counting

Efter att Gustav nu har rekat i flera månader var det äntligen min tur att landa i 20-miljonerstaden i morse kl 06:30. Äntligen återförenade och äntligen dags att börja vårt nya liv ihop i Shanghai. Resan gick bra - lunchade med Johanna i Zurich och satt bredvid en brittisk dam som just gift sig med sin andra svenske man på flyget. Hon var dessutom en exakt kopia av min kära mor. Nästan skrämmande.

Efter att ha sovit bort hela förmiddagen och halva eftermiddagen förberede jag mig väl med min nya Shanghaibok för att gå bort till Gustavs jobb. Allt är så konstigt!!! Det luktar underligt, det är tokigt varmt och fuktigt, cykelbanorna är lika breda som våra vanliga bilfiler och ingen (varken cykel-eller moppeåkare) bär hjälm. På min tvåtimmars promenad hann jag med att se qi-gongande kineser i en park, en spontan liten dans-happening i ett gathörn (konstig musik, stora högtalare och 20talet pardansare), barn som seglar drake, småbarn med byxor som har hål i grenen, massor av jättekorta kineser och en skog av skyskrapor.

Det är nästan så jag kände mig lite hemma när jag såg ett känt ansikte från Luzern på en av EFs affisher (när jag efter mycket letande äntligen hittade rätt byggnad och rätt (outtalbara) gata). Tog en snabb tur på Gustavs kontor och sen hoppade vi in i en taxi och gav chauffören en lapp med kinesiska tecken för den restaurang som vi blivit tipsade om.

En mycket tjusig japansk restaurang fick bli starten för vårt nya asiatiska liv. 600 kr för en trerättersmiddag för två är tokigt dyrt i det här landet men chockerna har redan avlöst varandra och jag var inte redo att prova hundtassar första dan. Dessutom fick vi ju varsin present när vi gick - en servettring och en ätpinnar-hållare var.

Gick hem från restaurangen och passade på att kolla lite i affärer på vägen. Kl 21 är ingen tid för en kinesisk affärsinnehavare och de flesta affärer var fortfarande öppna. Har inte startat mitt shoppande än men har, inte helt otippat snöat in mig på ett par tokigt läckra läderstövlar.

I morgon ska vi gå till polisen och annonsera min ankomst till Kina.

Kram

4 kommentarer:

  1. Hej NinaoGustav

    Ja, jag ska gärna kommentera för det är lätt att fascineras av allt ni får uppleva.
    Hundtassar eller lyxkäk? Härliga val!
    Kram på er
    Mamma Karin

    SvaraRadera
  2. Hej på er!

    Är verkligen avundsjuk på ert äventyr i Kina. Kan förstå att det är mycket nya och annorlunda intryck än vad man är van vid hemma i Sverige. Önskar er lycka till med det nya livet borta i öst. Vi hörs snart igen! Ha'de!

    Hälsningar Anton Ta

    SvaraRadera
  3. Hello Nina!
    We have not met (yet), my name is Sadia and I am Gustav's friend. Thanks so much for your email telling me about this blog!

    I am so happy that you and Gustav are finally together in China! When I met Gustav in New York City, he was madly in love with you (but not married yet). How sweet!

    Your blog is very interesting and a great idea. I have to read the English and it's funny to see some Swedish words which I guess thecomputer program could not translate.

    Ha ha ha, I had asked Gustav to write me a speech in Swedish and he has been so busy that I still have not received it. You see, Stockholm is in Sweden and that is where the famous people go when they have won a NOBEL PRIZE. Ha ha ha ha ha, so I want to be prepared -- ha ha ha ha -- and I asked Gustav to write me a nice acceptance speech in Swedish so I will be extra cool and I want to invite all the cool (Swedish) people to a great after-party at the best club or hotel.

    Ha ha ha as you can see I am a little silly but that makes life more interesting. And I am still waiting for my speech!!!

    Best of luck to you and Gustav on this wonderful adventure. Thank you for sharing your experiences with all of us!!

    Sadia in New York City!!!

    SvaraRadera
  4. Sjukt sjyst med en blogg! Jag tycker absolut att ni ska fortsätta att alternera skrivandet mellan er. Det blir san skön mix av Gustavs avskalade rakt-pa-sak inlägg och dina mer ingaende och multiadjektiva (nytt ord) inlägg! Hur som helst kommer jag att halla kollen pa den här bloggen! Gros bisous mes amis!! /K

    SvaraRadera