lördag 20 september 2008

Die Mauer

Jag fortsätter traditionsenligt på Svenska.

Förra helgen var jag och vandrade på den kinesiska muren. Vi var 4 tappra själar som hoppade in i ett flyg i Shanghai fredag kväll för att flyga den första etappen till Peking. Jag har lyckligtvis utvecklat en fenomenal förmåga att sova på flyg. Denna gång lyckades jag somna innan vi lämnat marken och vaknade inte förrän vi fäller ut hjulen innan landning i Peking. Jag har Idas mammakurser att tacka för detta. Vid något tillfälle berättade hon om andningsövningar som hon fått lära sig… dessa har jag lärt mig att använda för att kunna somna.

Anyway, det var inte det jag tänkte skriva om nu (om någon är intresserad kan jag skriva mer i ett mejl). Vi som åkte till muren var Adrian och Samantha från kontoret och Samanthas pojkvän Brent. Brent och Samantha har båda bott i Kina en längre tid och pratar kinesiska bra. Detta visar sig vara bra kunskap för kineserna pratar i bästa fall begränsad engelska.

Vi tar oss raka vägen till hotellet när vi kommer fram till Peking. Vi har ett 4 stjärnigt hotell som vi får till 1/3 av originalpriset tack vare våran EF rabatt. Nästa morgon äter vi en stadig hotellfrukost och tar en taxi till muren. Efter lite förhandling får vi ner priset på den 1,5 timmar långa färden till 600 RMB (594 kr).



Vandringen börjar vi på en turistig del av muren. Vi köper entrébiljetter för 40 RMB och kommer in. Första timmen är fint ordnad mur med raka mur-staket. Efter det kommer en igenbommad grind med tillhörande skylt, Do not climb. Så laglydiga som vi är går vi runt och ner vid sidan av muren. Efter att ha gått 800 meter bredvid muren uppför en slänt (låter lättare än det var) möter vi några kinesiska byggarbetare som jobbar med restaurering av den här delen av muren. De berättar glatt att vi kan komma på muren igen om vi bara fortsätter längs en stig runt nästa krön.


De bilder jag hade sett tidigare från muren stämde inte så bra överens med den mur som vi spenderade de kommande 34 timmarna på. Mestadels är den totalt övervuxen av småträd och buskar. På många ställen har den rasat så pass mycket att man varken kan gå eller klättra på den. Om man tänker på att den är byggd längs en bergskam med utkikstorn på alla lokala toppar så är det ganska enkelt att förstå att den på sina håll är väldigt brant och inte alls ser ut som en väg hela tiden. På de mer branta ställena ser vägen ut som en mur med små trappsteg. Den brantaste delen av muren lutar så mycket som 70-80% vilket är mycket!

På ett ställe mötte vi några kineser som hade med sig rep som vi kunde låna så vi kunde fira ner våra väskor för att sen smidigare kunna klättra ner själva.


Natten tillbringade vi i ett vakttorn. Vi gjorde en liten lägereld och kokade vatten till våra medhavda nudlar. Det blev både billig champagne och Southern Comfort till maten så det var riktigt trevligt. Vi sa allihopa att vi skulle vara uppe klockan 5 och se soluppgången men ingen utav oss rörde sig igen innan halv 9 nästa dag. Vandringen var alldeles för utmattande. Till och med så att vi mot slutet av andra dagen bestämde oss för att hajka ner till en by och leta reda på en taxi tillbaka till civilisationen istället för att stanna ytterligare en dag på muren. Vilket bara gjorde mig glad, jag hade ju aldrig varit i Peking tidigare.


Det finns fler bilder på

http://picasaweb.google.com/gsimberg/DieMauer


Simma lungt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar