måndag 29 september 2008

Att köa för utveckling














Finanstornet var jättehäftigt. Överst utsikten och nedan själva tornet. Skojigt var det också när Linda och jag fick gå på vårt allra första toalettbesök med vattenrumptvätt! Bara att trycka på knappen och välja framsprut, baksprut och styrka. Spex!

I går shoppade Linda och jag. Hon skulle prova ett par skor och bad om sin storlek. Killen pratade lite i sin walkie talkie och tre minuter senare kommer en man ute på gatan cyklandes med Lindas skor på pakethållaren! Åååå vad allt är konstigt!

På kvällen gick vi på cirkus. Kinesisk cirkus utan djur men med mycket akrobatik med mera. Kan inte säga nån favoritdel - vi satt hela gänget med hakorna vid knäna hela föreställningen! Det var det mest fantastiska jag sett! Det enda riktiga obligatoriska när ni kommer hit är cirkusen! Ni får inte missa den!

Kineser & köer
Häromdan skulle jag fylla på pengar på mobilen. Så man måste in på China Mobile och stå i kö. Efter lite förvirrat tittande på alla kinesiska tecken insåg jag attt jag behövde en kölapp. Tryckte på knappen, men innan jag hann ta kölappen var det en tjej som stack fram handen och tog min lapp! Jag blev så paff att jag tänkte att det nåste varit jag som gjort fel. I efterhand inser jag att så icke var fallet. Att tränga sig i köer är mer regel än undantag i det här landet! I morse skulle vi köpa tågbiljetter på stationen. Vi ställer oss i kön märkt "English speaking". Fler än vanligt tränger sig i just den här kön. När vi kommer längre fram inser vi att det är därför att det även står "army/officials". Det var ju inte så att vi tyckte att vi fick ställa oss först i kön bara för att det stod "English speaking", men det tyckte uppenbarligen alla militärer!

Vi var även i gamla staden igår. Då taxin bara kröp fram klev vi av och gick sista biten. Genom smågator och gränder där folk levde riktigt gammeldags. Men ändå mitt i city ett stenkast från flådiga skyskrapor. Sen kom vi fran till "The old town". I varenda guidebok jag läst står det att man inte får missa det. Vilket scam! Ett par tillrättalagda kvarter med uppbyggda nya hus i gammal kinesisk stil. Mc Donalds, Starbucks och massor av souvenirbutiker. Om ni kommer hit så gå ett par kvarter därifrån istället så får ni se nåt mycket mer spännande!

Paradoxal utveckling
Vi såg på filmen Den sista kejsaren häromdan och det var väldigt kul att se eftersom vi varit i både Sommarpalatset och Förbjudna staden precis. Men man slås av hur utvecklingen gått i Kina jämfört med i Sverige. I Sverige har vi gått långsamt fram i samma riktning de senaste hundra åren. Steget från t ex gammal TV till flat screen tas ungefär samtidigt av alla och politiskt har vi hållit oss neutralt socialt hela tiden. I Kina har de gått från kejsardöme till fight om makten efter kejsardömets fall, Mao med allt vad det hade med sig och sen nån typ av enpartirepublik. Den utvecklingen som tagit oss hundra år tog Kina 30 år, eftersom de inte kunde sätta igång förrän efter Mao. Men det gör också att mycket av det gamla finns kvar och att landet blir en galen blandning av gammalt och nytt. Ett tydligt exempel är taxibilarna; ofta lite småskruttiga med skrikande bromsar, nött klädsel och utan katalysator. Ändå är alla utrustade med touch screen som man kan sitta o leka med om man sitter i baksätet och har tråkigt.

Kram Nina, Gustav & Linda

2 kommentarer:

  1. Gu va sugen man blir på att besöka er. Jag vill också gå på roliga toaletter och titta på Kinesiska cirkusar! =)

    Hoppas ni har det fint och att era grejer hunnit fram än?

    Kram Kimmo

    SvaraRadera
  2. Hej. Det är jättekul att läsa er blogg. Tänker på er och hoppas allt är väl!
    Kl är 22.30, lördag och kulturnatt i Visby. Biblioteket är fullt och snart blir det disco bland böckerna.
    Kram Kerstin

    SvaraRadera