måndag 18 januari 2010

Hur visar man respekt?

Jag har alltid tyckt illa om politiskt korrekta omskrivningar. Att kalla invandrare för person med utländsak härkomst eller att kalla en städare för sanitetstekniker. Min tes är att det är bättre att kalla saker för sitt rätta namn och att den inbyggda nedvärderingen i ordet måste arbetas bort på ett annat sätt än att bara hitta på ett finare namn. Det handlar om respekt för sina medmänniskor och att bara döpa om dem visar bara att man inte tar tag i det verkliga problemet.

I Kina kallar man saker för dess rätta namn. Utlänning heter laowai och det är bland de första orden man som utlänning lär sig eftersom småbarn som pekar och skriker laowai efter en är mycket vanligt. En kompis har till och med en brosch på sig där det står laowai. Enligt honom har hans tilltag att föregå småbarnen och märka sig själv lett till oändligt många skratt och leenden från kineser.

En typisk laowai inklusive brosch.

Städare heter Ayi. Det betyder egentligen faster men används för just städare (manlig som kvinnlig). Dessutom tilltalas alla städare kort och gott med Ayi så man behöver inte lära sig vad de faktiskt heter. Vi har försökt klura ut vad vår Ayi heter men än så länge utan lycka. Vad som kan verka som en väldigt repektlös och nedsättande syn på de kinesiska städarna, om man enbart ser till namnet, är långt ifrån det. Åker du med Ayi i hissen småpratar ni, frågar vad hon kommer ifrån eller pratar väder. Det tydliga gapet som jag minns från Sverige – städare och vanliga människor – finns inte i Kina. I Kina må man kalla städare för Ayi och utlänningar för laowai men man ser de som människor. I Sverige är det personer med utländsk härkomst och sanitetstekniker. Och där tar det stopp. Jag hopppas verkligen att jag kommer ta med mig kinesernas respekt för alla människor när jag en dag flyttar tillbaka till Svedala.

2 kommentarer:

  1. Synnerligen välformulerat kära dotter. Jag håller med dig till hundra. Här hemma blir det bara något som är politiskt korrekt. Riktig ärlig respekt och medmänsklighet är attans så mycket bättre.
    Pa.

    SvaraRadera
  2. Så sant som det är sagt!
    /lill-K

    SvaraRadera