måndag 3 november 2008

IKEA - svenskare än kaviar

Om man bor i en stad som redan från början är smoggig. Utöver det är det dessutom typiskt trista höstdagar som går mellan tonerna ljusgrått och mörkgrått samt våra stora fönster har inte tvättats på länge utan lägger ytterliggare ett lager grått på utsikten. Ja, då behöver man helt enkelt andra saker att glädja sig åt än just vädret.

En sak jag gläder mig åt är alltså mitt jobb. Det är kanske snarare ett "jobb" men jag är glad. Genom kompisars kompisar träffade vi en holländsk tjej för några veckor sen som startat en NGO (välgörenhetsorganisation på svenska...?). Den heter Marinedream/Aqualife och har som mål att utbilda barn om havsliv, vattenföroreningar och vad man kan göra för att inte smutsa ner hav och vattendrag i onödan. Just nu gör jag en feasibility analy om det verkligen skulle kunna gå att genomföra ett paddlingsprojekt längs med hela Yangtzefloden. Yangtze mynnar i Shanghai och är värdens tredje längsta flod - 4000 km! Det är jättespännande och jag grottar ner mig i strömmar, kanotalternativ med mera. Sommaren 2010 ska det bli paddling av och vi ska involvera skolbarn längs med hela floden.

Jag jobbar två dagar i veckan och tjänar inte en krona på det. Men jag får känna mig nyttig och skaffa lite kinesisk arbetlivserfarenhet och kan dessutom sluta med en gång om det skulle dimpa ner ett riktigt jobb.

En annan sak man kan glädja sig åt är IKEA. På fredagen var vi ute och dansade så jag vaknade med ömma fotsulor. Gustav vaknade med ömt huvud. Det var den stora IKEA-dagen. Gustav har en starkt skeptisk inställning mot IKEA som jag tror grundar sig i studentårens boende där vi, liksom alla våra vänner hade skolböckerna i en Billy, åt med IKEAs startpaket av trista knivar och tallrikar och lämnade ytterskorna på hallmattan Mandö. Han anser att inget ska inhandlas på IKEA om det finns möjlighet att köpa det nån annanstans. Jag anser att jag hellre har ett ordnat IKEAhem än att jag bor i flyttkartonger ytterliggare ett halvår. I alla fall... Kombinationen IKEA en gråmulen löningshelg och en bakfull och lite skeptiskt inställd Gustav och en ettrig Nina som vill ge IKEA tid och ta lite tid att strosa runt och spana är alltså ingen ren framgångsraket. Men efter förutsättningarna måste jag säga att vi klarade det galant. Fick i oss köttbullar med potatismos och sen högg oss in bland havet av vagnförsedda kineser.

Som utlänning är kanske det viktigaste syftet med ett IKEAbesök IKEAs mataffär för svenskar långt hemifrån. Vi laddade upp med hårt bröd, kaviar, skorpor och svenskt godis och spenderade där en fjärdedel av dagens totala inköp. Innan jag sliter mig från favoritämnet IKEA vill jag bara påpeka att det kostade oss 60 kronor att få grejerna hemkörda. Lite skillnad från Schweiz...

Söndagen var vi upptagna med annat och kom hem efter träning och middag vid halvåttatiden. Så det var försent att borra och vi bor just nu i vad som mest kan liknas vid ett slagfält. Så idag tänker jag inte posta en bild men hoppas snart att få vis upp lite bilder från ett fint och ordnat hem.

Nu ska jag cykla till jobbet!
Kram!

4 kommentarer:

  1. Pax för att vara med och paddla 2010! Om du kan garantera ett totalt vält-fritt kanotalternativ förstås. Inte goaste vattnet att ta sig en kallsup av misstänker jag. Eloge till er båda, men främst Gustav då kanske, som klarade av lördagen. Känns skönt att veta att ni får er beskärda del av kaviar trots avståndet. Hur går det med leverpastejs-abstinensen?
    Kramar, K

    SvaraRadera
  2. Oh my God, they have IKEA in Shanghai! I'm not sure if that's good or bad.

    Do they have Starbucks there yet?
    I found out they now have Starbuck's in Brazil and this depresses me...

    It sounds like you both are having a very cool adventure. Thanks for telling us about it!!

    /Sadia

    SvaraRadera
  3. Hey Sadia,

    I understand your concern. There are several starbucks, mcdonalds, kfc, dunking donuts, almost everything an American might miss :). I read they will open another 8 burger kings within the next year. I eat lunch at subways s couple of times every week.

    regards
    Gustav

    SvaraRadera
  4. Skönt då behöver man inte gå hungrig när man kommer på besök "London 96". :)

    SvaraRadera