torsdag 3 september 2009

I väntan på nästa OS...

...är det ju inte, men det är as close as it gets... Vi väntar på nästa motsvarighet till OS – Shanghai World Expo 2010. Hade detta varit I Stockholm hade det märkts genom att ett expoområde skulle byggts och en och annan tunnelbaneuppgång kanske fått sig en uppfräshning. I Kina går man ett par steg längre.

 

Infrastruktur

Min cykelväg till jobbet som tidigare följt ett gäng lummiga småvägar har blivit en enda lång byggarbetsplats. Alla vägar bryts upp och läggs om. Och det är inta bara min väg till jobbet som de bryr sig om utan hela stan! Det byggs och bankas och läggs asfalt och grävs överallt, dygnet runt!

 

Jag tror att det finns 8 tunnelbanor i Shanghai. Om ett halvår kommer det finnas sexton. 8 nya tunnelbanor gånger kanske två mil var är sexton mils underjordiska tunnelbanegångar!

 

OVAN: En ny väg och en ny tunnelbanestation. Hoppas ni kan se vilken som är vilken – min mobil tar inte värdens bästa bilder... Ledtråd: Tunnelbanestationen syns från mitt jobbfönster och består än så länge bara av ett stort hål i marken och ett par jätteställningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar