tisdag 29 september 2009

Ett datafodral blir till

Jag erkänner villigt att jag har lite av en besatthet till fodral. Minns när jag fick en Palm av pappa för säkert tio år sen. Lite besviken blev han när jag började virka ett turkost fodral innan jag öppnade instruktionsboken. Sen dess har väl i stort sett alla datorer, kameror och ipods fått sig fina hemmagjorda fodral (Måste dock erkänna att ipod-fodralen står min bror för - det kanske är genetiskt?)


Den som följt bloggen vet ju att förslaget att köpa en Mac Air fick ett rungande JA i omröstningen och jag är således en mycket nöjd Mac-ägare. Och även om designen av datafodralet var färdig i mitt huvud redan innan jag hade fått datorn, dröjde det ett par veckor innan jag fick tid att skapa fodralet. Men nu är det gjort! Och för en gång skull har jag tagit lite bilder under själva arbetet. Så varsågod: En enkel Nina-goes-Timell-gör-det-själv-guide!

Material: Sidentyg med gulddrakar, skinn, vadd och diverse verktyg.

Eftersom jag jobbade med datorn samtidigt fick cornflejks-paketet spela dator. Här är vadden och sidenet ihopnålat och redo fö symaskinen.


Skinnet och symaskinen blev kanske inte bästa vänner men det funkade hjälpligt i två lager. Tre lager skinn blev dock för mycket så då åkte hammaren fram och det blev till att handsy i färdighamrade hål.

Yttersovsäck plus innersovsäck = sant!

Hepp! Färdigt resultat med handsydda detaljer.

Det är detaljerna som räknas - ni ser väl att det står Nina?

3 kommentarer:

  1. Wow, så snyggt! Imponerande hantverk. För övrigt tyckte jag att jag kände igen din Moulin Rouge-maskeradkjol. Visst har den också varit något annat tidigare? En klänning, t ex.
    Kram
    Mamma Karin

    SvaraRadera
  2. Jättesnyggt jobb! Kul att du gör det själv i detta land, där du kan få vad som helst fixat för en mycket ringa penning, efter vad jag har förstått. Men det ger ju inte samma tillfredställelse och blir inte lika personligt.
    Anna T.

    SvaraRadera
  3. Hur beställer man ett så vackert fodral?
    Finns det någon hemsida?
    Jag har en vaio vgn-z31wn.
    :)

    Kram anton

    SvaraRadera