onsdag 5 maj 2010

Sicket sammanträffande - eller?

En resumé över vädret på sistone:

Hela j**la april: grått, grått, grått och regn
30 april - 3 maj: Strålande solsken, blå himmel och små vita, puffiga moln (som syns på den Shanghaiska himlen mycket, mycket sällan...)
4- 5 maj: disigt, lite små regnigt
Inte typiskt Shanghai

Man skulle kunna tro att det var ett lyckokast för Johanna, som var här, eller för alla Shanghaibor som hade ledigt, att just de dagarna var så fina och soliga. En fantastisk tur helt enkelt!

Eller så kan man lägga in den lilla parabeln att Expot öppnade den 1 maj, vilket för alla med ett uns insikt i The Chinese Way, sätter all annan analys ur spel.

Hur går det till då frågar ni er? Ja, till att börja med har man ju givit folket ledigt det vill säga närliggande fabriker har stängts och biltrafiken minskats. Vad de sen gör för magiskt vet jag i ärlighetens namn inte. Inför OS-invigningen (som av en slump erbjöd precis samma vackra väder och blåa himmel) pratades det en hel del om att man regnbombade moln så att de regnade och regnade innan molnet nådde stan. Jag kan även tänka mig att april månads ihärdiga regnande kan vara kopplat till nåt slags förberedande regnbombning. En sak vet jag dock alldeles alldeles säkert. Shanghais lokala regering lämnade inte vädret åt slumpen när deras stad skulle visas upp för hela världen!

1 kommentar:

  1. Hälsa myndigheterna att jag kommer på besök snart och att även jag förväntar mig fint väder.

    MVH
    Anton

    SvaraRadera