måndag 26 april 2010

Kinesiska gym - den orakade sanningen

Nu kommer den! Den nakna sanningen om vad som egentligen händer på ett kinesiskt gym och speciellt inne på tjejernas omklädningsrum.

Träningskläder är en så kallad omogen marknad i Kina. Omogen i det här fallet känns väldigt underdrivet. Sport-bh är ett okänt begrepp – det är push up som gäller. Det närmsta jag har sett sport-bh är baddräkt. I fråga om skor har jag sett allt utom högklackat – vilket ändå måste ses som positivt! På löpbandet återfinns folk klädda i polotröja, kofta, jeans eller klänning.

Men tydligen inte viktig nog att översätta till engelska för oss som tycker att kinesiska skrivtecken är svåra att uttala...

Innan själva påklädandet slår dock kvinnorna in sig själva i gladpack. Att punktförbränna fett är omöjligt i hela världen förutom i Kina verkar det som. På med gladpack runt armar och mage bara och sen en maklig tur i crosstrainerna så är valkarna borta. Hepp!

Eller ta med dig en egen bandspelare med kinesisk musik och en röst som säger till dig vad du ska göra – ockupera sen stretchavdelningen i en timme och gör den kinesiska varianten på Susanne Lanefeldt-gymnastik.

Att det är lite si och så med ambitionen på gymmet kan bäst beskrivas med skylten vid sofforna på Gustavs gym: No sleeping! Jag förvånas ofta över att folk orkar ta sig till gymmet när de ändå inte gör nån nytta där. 20 minuter på löpbandet till en fart av 3km/timmen. Imponerande. Varför gick de inte bara runt kvarteret?

Väl klara i gymmet kommer damerna in till omklädningsrummet. Som svensk har jag ett rätt avslappnat sätt till nakenhet och har fått många goa skratt av naken-rädda amerikanska vänner. Nu färstår jag dock hur amerikanskorna känner sig. Nakenheten i Kina är lite väl påträngande för min smak.

Typiskt kinesiskt sätt att be folk att uppföra sig: för den stora massans skull såklart!

Om man skulle råkat ha binda på sig kan man ta av sig den mitt i omklädningsrummet. Det är heller inte så viktigt att rulla ihop den eller på annat sätt dölja den när man väl slängt den överst i papperskorgen.

Efter dush kan man värma sig i bastun. Bastun är även en jättebra plats att torka sina underbyxor, varför bastun ofta är belamrad med svettandes, använda underkläder. Det verkar nämligen mycket ovanligt att byta underkläder efter träning.

Framför speglarna finns pallar och hårtorkar. På stolarna kan man sitta spritt språngandes med lätt särade ben. Kinesiskorna har generellt inte den där västerländskt kvinnliga sittstilen men benen i hop – så heller inte i omklädningrsummet. Där sitter man sen och skvallrar med väninnorna samtidigt som man inspekterar sina bröst, använder hårtorken till att torka sitt hår, sina underkläder (om de inte blev torra nog i bastun), sina fötter och sitt underliv.

"Please respect other member's usage right. Do not use hair dryer on feet, armpits or privates." Well...

Efter att ha spenderat minst lika mycket tid i omklädningsrummet som i själva gymmet lämnar sen kvinnorna gymmet nylunkade, nydushade och i alla fall med en ny binda i trosorna.

5 kommentarer:

  1. Som din rubrik antyder har rakhyveln inte hittat under midjan i Kina. Har upplevt detsamma i Hong Kong när min kille jobbade där, och dom stirrade på mig och mellan mina ben som om jag var ett perverst monster :-)

    SvaraRadera
  2. Hej Nina
    Oj, så kul det låter. Eller ska jag säga intressant. Ja, snart är du hemma i det numera hårfria svenska omklädningsrummet. Hit kommer kvinnor med jätteväskor (som bara att bära kräver ett par tusen kalorier i veckan). De innehåller halva garderober av joggingkläder och hela uppsättningen i badrumsskåpen. Kram
    Mamma

    SvaraRadera
  3. Det här har gett mig avsmak i flera dagar... PS. duscha hemma! / Emma P

    SvaraRadera
  4. Hej Nina! Jag skall bo i Shanghai i en månad nu juli-augusti och vill gärna träna på något gym under denna tid. Har du något tips på vilket? Jag kommer att bo rätt så centralt!

    mvh
    kristin

    SvaraRadera
  5. Kristin, det finns gott om gym i Shanghai och mitt tips för att komma undan prissättningen där en månad kostar 500 och ett år 1800, så säg att du ska vara här en månad nu och ska flytta till Kina snart och vill se vilket gym du gillar - då får du säkert bättre pris! http://herewegotochina.blogspot.com/2010/06/abstinens.html

    Tips på gym: will's, physical är vanliga gym. Sen har nästan varenda compund sitt eget gym speciellt om du bor i ett lägenhetshotell. Embassy court har ett sjyst gym med utepool - kan ju vara intressant under sommarmånaderna...! Lycka till!

    SvaraRadera