måndag 14 december 2009

Ägare

Min kompis Martin definierade sig själv som en icke-ägare igår. 
-Jag har ingen egen dator, inget intresse av att ha egna skidor eller att samla på mig prylar, berättade han. 

Det tog ett tag att smälta men det fick mig att inse att jag är en som vill äga. Jag
 kan inte påstå att det är en egenskap som jag är stolt över men det är så uppenbart att jag inte gärna kan förneka det. Jag har ett stort ha-behov. Just nu, lagom till jul skulle jag vilja ha: 

- en extern blixt till kameran
- en Sweet-hjälm (till vänster Mattis i sin sweet-hjälm)
- fejkade designermöbler från ett ställe i Shenzhen som jag just fått kontakten till (till höger Arne Jacobsens Svanen)
- en segelbåt (det vill jag alltid ha...)

Ägandebehovet måste vara ett arv från min far som tycker mycket om att äga saker. Men han kanske skulle kalla det förvalta. Och det gör han. Putsar och fixar på båten varje helg och tar
väldigt väl hand om sina ägodelar. När jag blir stor ska jag ocks bli en förvaltare - det låter bättre än en ägare. 

Vad är du? 

3 kommentarer:

  1. Du hade väl nästan väntat dig ett svar från mig. Eller hur. Som ÄGARE till Folkbåten Marelin så kan jag ju inte missa tillfället att påpeka att meningen var ju att du/ni skulle ta lite aktiv del i den båten. Både nyttjandemässigt men även på vårutrustningssidan. Dock blir hon jättefin nu, tack vare hjälp från andra Folkbåtsgubbar. Men ska man exponeras på mässan i strålkastarljus så vill det nog till att inte ha för mycket skavanker. Svanen är läcker. Pa

    SvaraRadera
  2. Jag var verkligen en Ägare tidigare, men i o med flytten till Shanghai insåg jag hur otroligt skönt det vara att sälja/slänga massa saker och inte längre äga! Bilen var den största bördan, tror jag bara ska leasa i framtiden! Så skönt att inte ha massa saker att ta hand om, men tråkigare att det blir mycket svårare att hitta på saker då man måste låna/hyra. Svårt val alltså, får nog bli en gyllene medelväg, hyra vad man kan, och äga det man inte kan hyra enkelt.

    För övrigt en trogen läsare av din blogg, men en som sällan kommenterar

    /micke

    SvaraRadera
  3. Alltså... jag är nog också en ägare i grund och botten. Kan även vid vissa tillfällen kallas för prylnörd... undrar varför?
    Men, Jag ser min strama studentbudget som en viktig läxa, att man får lära sia att det går "lika bra med en äldre/sämre modell"
    Egentligen är det ju en ganska djup fråga vi skrapar ytan på!

    Bror

    SvaraRadera