torsdag 3 december 2009

Utländska högtider

Jag har firat en del svenska högtider utomlands. Inte alls särskilt många om man betänker hur många år jag bott utomlands, men det har ju trillat in en och annan högtid i utlandet trots allt.

Så vill därför summera för den oinvigda hur man gör. Det finns tre alternativ:

1.
Fira hejdundrande och ignorera helt att du råkar befinnna dig i fel land. Detta gjorde vi förra julen, delar av familjen kom och hälsade på, jag bakade julgodis och lussebullar (kors i taket!) och vi hade skypekonferens med Sverige innan Kalle Anka. Även en jul i Spanien måste räknas in i denna kategori. Minns att Gustav och jag till och med lagade hemmagjord gravlaxsås som spanjorerna glatt blandade med paellan. Vi missade även Kalle Anka med typ sex timmar i god spansk anda.


Variant på bonzaiträd som fick leka julgran förra året. I år i lite mindre skala delvis p g a att bonzaiträdet lekte gran så hårt att det annammat barrande och lövat av sig stora delar av sin skrud sen förra vintern.


2.
Skapa dina egna traditioner! Till den här kategorin måste nog påsken i Engelberg för ett par år sen läggas. Vi åt Påskhasar (Schweizertysk/Torlénsk version av påskhare), drack obscena mängder äggtoddy och dansade konstiga påskdanser. Att fira jul i Australien faller också in i den här kategorin. Vad australiensarna än säger så är det galet att ha 40 graders värme och äte en ett år gammal pudding på julafton!



Jag och en påskhase på balkongen i Engelberg.


3.
Ignorera helt att de där hemma firar. Det här kommer nog bli denna juls plan of action. Både Gustav och jag jobbar den 24e så det känns inte som att vi har så många andra val. Eftersom detta är intet-alternativet har jag inget direkt minne av detta. En ångestladdad metrofärd i Paris flinmrar förbi i minnet. En coctail av oförståelig franska, en tonårig Nina och stora delar ensamhet resulterade i krokodiltårar och snörvel en midsomarafton för länge sen.

Men men! Nu är vi i alla fall två. Kanske skulle äta middag på IKEA på julafton?!

Bildbevis på att jag faktiskt inte helt ignorerar julen... Vet inte om detta ger mig godkänt som tomtemor dock...


Röda kulor i den annars vita mobilen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar