lördag 5 december 2009

Hög puls

Idag gjorde jag nåt som jag inte gjort tidigare. Jag hade blivit inbjuden av HKQAA, det Hong Kong -baserade företag som utför våra BSCI-audits*, att vara speaker på ett seminarium. Sustainable World Beginning from Sustainable Business hette seminariet och det var kanske hundra pers där som lyssnade.

Innan seminariet var vi speakers bjudna på lunch. Jag hamnade bredvid en jeppe som verkade trevlig och jag frågade om han hade varit i Sverige. Det är ju inte direkt vanligt att nån här har varit i Sverige så jag frågade lite som att jag förväntade mig ett nej. Jodå, han hade varit där senast i September. Han hade dessutom träffat hela kungafamiljen, Reinfeldt, Göran Persson och Anna Lindh. Gulp! Min kollega Simon, viskade att han kände igen min bordsherre från bilder och att han var ganska högt inom partiet. Dubbel-gulp!

Vi var fem talare och jag var nummer två. Presentationen gick bra, men dock visade det sig att Simon som skulle översätta inte hade varit helt med på noterna. Det borde jag förstått när han tidigare under dan hade velat översätta uttrycket "to come in to the picture" ordagrant trots att det inte finns nåt sånt uttryck på kinesiska. 


Först jag sen partipampen - dock blev bilden spegelvänd...

Efter allas presentationer var det paneldebatt och vi fick sitta på scenen alla fem och svara på frågor. På det hela taget var det väldigt roligt och det kändes som att jag fick bra respons Speciellt som alla speakers efter mig refererade till vad jag hade sagt - lite oklart hur de refererat men jag hoppas att det var i positiva ordalag - två av tre var ju på kinesiska!

*En BSCI-audit utvärderar våra fabrikers arbetssäkerhet, brandsäkerhet, lönenivåer, administration etc. 

Uppdatering: Bilder maestro!
Men! Hur kunde jag lämna kavajen på stolsryggen?

Vi fick frimärken som tack! Från HongKong så man inte ens kan använda dem...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar