söndag 26 oktober 2008

Möbler möbler

Hösten har kommit till Shanghai. I onsdags kväll kom den ganska exakt. Temperaturen har krupit ner kring 20graders-sträcket och vi har haft silande regn. Men de säger att hösten/sensommaren varit ovanligt varm så vi har ingen anledning att klaga!


Speciellt som vi nu kan njuta av våra möbler som kom i veckan! Sju flyttgubbar kom med våra 58 lådor. Jag fick pricka av från en lista och peka med hela handen vilket rum lådan skulle ställas i. Sen plockade vi och plockade tills vi var alldeles utmattade. Då var det ändå 20 lådor kvar. Men kläder och böcker är det ingen idé att plocka upp då vi inte har några möbler för dem än. Inget verkar ha gått sönder och det känns, trots röran och alla ouppackade kartonger, mycket hemtrevligare redan. Några tavlor och våra bröllopsfåtöljer gör susen.





Vi hade blivit tipsade om ett ställe där man kan beställa riktigt billiga möbler. Tog en taxi till tjotahejti och klev av längs med motorvägen i stort sett. In längs med en skjul-gata där man nog inte vill gå själv när mörkret kommer. Vi fick kliva över en gubbe som slipade på några bockar för att komma in i själva "affären". Men sen! "Skjulet" visade sig vara stor som en hangar och proppad från golv till tak med gamla kinesiska secondhand grejer.

Det regnade på plåttaket ute, vi var de enda kunderna som gick runt bland jättehögarna av dammbeklädda koffertar, byråar, baljor, stolar, gamla knivar, sablar och porslinsfigurer. Hade man tur strilade det in lite ljus från nån av de oftast gömda fönsterrutorna. Detta är entrén...


Efter att gått runt ett tag och fascinerats och även sett att de faktiskt gjorde riktigt snygga nyproducerade grejer insåg vi att här krävs en exakt bild av vad vi vill ha och ett lexikon. Allt detta är nu ordnat och vi ska dit och testa lyckan och vår förhandlingsförmåga så fort jag skrivit klart här.


Efter ytterliggare några möbelaffärer i inspirationssyfte åkte vi till ett massageställe. Med lite träningsvärk i kroppen kändes en timmes helkroppsmassage till en kostnad av två öl på krogen som väl investerade pengar. På med en massagepyjamas och sen satte de igång. Jag misstänker starkt att hon som masserade mig är Hulkens syster alternativt Kinas starkaste kvinna. Trots att jag sa till klämde hon så hårt att jag kved. Ingen avslappnande massage där inte! Ska inspektera blåmärkesskörden ikväll...

I fredags fyllde en kollega till Gustav år. Middag på ett hotpot-ställe med nästan enbart EF-folk. Känns bekant! Hotpot är en gryta nedsänkt i bordet. Man beställer kött och grönsaker och kokar sen själv. Lite som fondue men ändå inte. Det mesta var så starkt att vi svettades! Gäller att vänja sig vid en del mat här... Sen utgång till en bar. Gustav slank hem tidigt och Nina följde med en kinesisk kompis till ett litet salsaställe. Skoj!


Rapport om möbelinhandlandet kommer...
Kram!

1 kommentar:

  1. Åh! Jag vill också tralla runt i det gigantiska möbelskjulet, titta på små kinesiska män som balanserar massa kinesiska kartoner på liten skraltig kinesisk cykel, lapa sol i det soligaste hörnet av fake-lake-sjön och äta konstiga deg-kreationer i kokande buljong - men mest av allt vill jag leka med er snart igen. Imorn ska jag fråga min lärare hur man skriver ut piller för saknad..

    SvaraRadera