måndag 20 oktober 2008

Ompysslad helg

Måndag morgon. Solen skiner nog högt där över smoggen men det ger inte ens skuggor på marken. Igår hade vi, vad jag tror, en helt vanlig söndag för Shanghaibor. Jag var på brunch på ett ställe med två tjejer. Kanske skulle bli dags att vi presenterade våra vänner här. Min vän heter Fiona. Hon kom dagen efter mig till Shanghai och jobbar, helt otippat på EF. Scottish by birth, men pratar även ryska och svenska. Bra tjej! Igår tyckte Fiona att det var dags att tota ihop mig med en Schweiziska och det är ju alltid trevligt. Heidi jobbade på EF i Luzern och slutade ungefär på veckan samtidigt som jag började. Pratar flytande kinesiska och har bott här on and off i ett och ett halvt år. Träffade henne för första gången igår men hon verkar jättegullig. När vi brunchat klart knatade vi neråt mina hoods i jakt på en bra manikyr-eria. Det hittade vi och sen fotsatte chitchattet där samtidigt som naglar putsades och målades. Jag vill rapportera att jag inte bara har målade naglar utan även har kvar lacket från när jag var på pedikyr med Linda. Är rätt övertygad om att det aldrig någonsin hänt förut att jag varit så väl-lackad. Har inte bestämt mig om jag gillar det.

Samtidigt var Gustav på fejkmarknaden med en kompis. Han köpte en slips för tio kronor och gick sen på helkroppsmassage.

Den stora frågan är: Kommer jag/vi vänja oss vid detta och börja ta det för givet? Jag som inte ens brukar gilla att gå till frissan för jag har liksom inte så mycket för att bli ompysslad. Här är det ju stora helgnöjet att bli ompysslad.

Nästa helg ska vi nog åka ut lite och kolla på en cykeltävling. Kan inte vara med p g a avsaknad av racercyklar. Tror inte min farmorscykel skulle göra sig så bra... Ser fram emot nåt som kanske i alla fall kan liknas vid utomhussport.

En liten anekdot
Gustav var i affären härom morgonen och skulle köpa youghurt (Ja det finns! I tetrapak literförpackningar!). Kön var rätt lång och när en till tant kom och öppnade även andra kassan så spred sig ju kön över även till den andra kassan. Men tanten motade bort dem och sa: Laowai (=utlänning). Gustav, som stod sist i kön fick gå till sin egen kassa och betala! Till nästa gång ska han ha pluggat in den härligt svenska frasen: Nej, inte ska väl jag!

Idag fyller Katharina år. GRATTIS GUMMAN! Saknar dig!

3 kommentarer:

  1. gustav måste lära sig att inte tränga sig före i köer... saknar er!

    SvaraRadera
  2. Men HUR visste de att just Gustav var utlänninng? Sannerligen ett land fyllt av mysterier det där...

    Själv tog jag tillsammans med Katarina och Martin hand om Katharina dagen innan hon fyllde år och hajkade upp på Brisen. Jättetufft berg ska jag säga! En litenliten topp som bara är ca 5 meter i diameter och sen tokstup omkring.

    Kram Kimpa

    SvaraRadera
  3. Så härligt med professionella nagelfixande kinesiskor min kära rosenknopp. Får mig osökt att tänka på allt nagelfixeri dagen innan bröloppet. VM i stor verktygslåda för små naglar. Att jag sen lyckades paja mina naglar ca tre minuter efter de två timmarnas hårda arbete var väl kanske inte helt otippat. KoP!

    SvaraRadera