söndag 12 oktober 2008

Vardag

Sakta börjar vardagen smyga sig på. Ett par förändringar har den dock mot tidigare vardagar.

  1. Vi har börjat gymma båda två. Även om vi tidigare periodvis varit duktiga motionerare så har i alla fall jag inte tränat så här regelbundet under så här lång tid sedan jag bodde i USA (96-97) Det känns skönt!
  2. Vi har skaffat hemhjälp som kommer två gånger i veckan. Hon tvättar städar och stryker. Hon har inget namn utan tilltalas Ayi, vilket ordagrant översätts till faster. Att inte tilltala folk vid namn utan med titel är vanligt i Kina och inte alls förknippat med samma dryghet som hemma i Sverige.
  3. Det totala antalet måltider lagade hemma kan fortfarande räknas på en hand trotts att jag bott i lägenheten i nästan 3 månader och Nina i tre veckor. Frukost borträknat. (igår åt vi hämtmat för 35 kr sammanslaget).
  4. Även om temperaturen sjunkit till något behagligare nu (~25C) nu så är det fortfarande inget kul att gå ut och gå. Det känns att luften är smutsig. Jag har fått finnar i pannan som jag skyller på föroreningarna. Vi tvättar oss så ofta vi kommer åt.

Riktig vardag har det inte blivit riktigt än. Fick reda på idag att våra möbler kommer den 27de. Längtar verkligen efter en mjuk säng och ett tjockt täcke.

mei venti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar