måndag 13 oktober 2008

Tjyv!

För första gången träffade jag Sherry (ja, som drycken...) i lördags, min kinesiska vän som Linda och jag träffade på tåget. Vi satt i Shengzhouparken, den största park jag sett här i Shanghai (drygt Humlegården). Jag lade ur telefonen ur bakfickan och lade den snett bakom mig, en decimeter ifrån. Vi satt och tränade uttal på gräsmattan med massor av folk runtomkring som spelade badminton, flög drake, dansade eller bara kollade. Plötsligt ropar människorna mittemot oss på kinesiska och Sherry säger nåt om mobil. Den är borta och en man går långsamt bort från oss. Jag hoppar upp och kutar efter mannen som då snabbt sätter fart han med. Även om jag tappar honom ur sikte hela tiden kineser och pekar åt vilket håll han sprang. Som på film! Till slut pekade de in i ett buskage och väl där inne var det ingen som pekade längre. Jag irrade runt ett tag men fick till slut inse att det var kört. Så jäkla fräckt! Mitt framför ögonen på massor av folk och ändå lyckades han komma undan! Tillfället gör tjuven så klart och jag gav honom ju chansen. Men anar att det inte var första gången han gjorde det där.

Jag går i alla fall till vakterna och lyckas med teckenspråk förklara vad som hänt. Ett kort tag senare kommer två poliser och jag får åka polisbil till stationen. Jag antar att någon där pratar engelska eftersom de tar mig dit. Men icke! Så långt hade de inte tänkt och väl där står vi fortfarande och pratar varsitt språk till varandra. Tack vare en dam som stod i kö klurar vi i alla fall ut att jag bor i Shanghai och därför måste gå till min lokala polisstation. Därefter ber jag dem att skjutsa mig tillbaka eftersom jag anar att Sherry har tröttnat på att sitta i en park med mina grejer och vänta. Men vi kommer bara en gata bort när vi passerar en annan polisbil som stannar och tutar på oss. Sherry, som var orolig att jag klått upp tjuven (eller vice versa kanske det var) har gjort ungefär samma tur som jag och lyckats bli hämtad med en annan polisbil för att hitta mig.

Tillsammans ska vi nu spärra kortet samt gå till polisen och göra en anmälan. Till detta krävs mitt pass och kvittot på telefonen. Passet lämnade jag i fredags in för att få mitt residence visa och det kommer tillbaka om två veckor. Kvittot ligger säkert i Shanghais hamn tillsammans med alla våra andra grejer och kommer få flytta in på Yong Jia Lu den 27 oktober. Mörker! Tack vare att Sherry var med och kunde tolka lyckas vi i alla fall spärra mitt kort och klura ut att en kopia av passet är good enough. Kopia finns på Gustavs jobb så det är rätt okej ändå. Polisanmälan är svårare. Vi går till polisen som lojt sitter och röker och verkar som att han aldrig någonsin lyft ett finger. Polisanmälan ska du göra hos Shengzhoupolisen om stölden hände där orkar han berätta. Menååå! Vi blev ju just skickade hit! Ja ja, men du kan inte göra ett skvatt innan du har kvittot i alla fall. Suck! Får väl göra ett till försök i november…

1 kommentar:

  1. Men usch att du vagade!! Tank om han hade varit beväpnad eller nat!? Ajabaja! Det var saklart en reflex att springa efter, men ända..!

    Ta hand om dig!
    /K

    SvaraRadera