måndag 23 november 2009

Syjuntan

I två dagar var det sen alldeles tyst och vanligt. Detta ändrades snabbt när mamma och hennes fyra vänner a k a Syjuntan kom till Shanghai i en vecka. Trots vårt eminenta gästrum med tillhörande uppblåsbara madrass, valde de fem damerna att kvartera in sig på ett vandrarhem.

Det var fantastiskt roligt att ha dem här. De älskade Shanghai, de var effektiva och hann se och göra massor, de uppskattade allt Gustav och jag fixade för dem och mest av allt hade de så himla roligt tillsammans! Jag är verkligen glad att min mamma har en sån härlig grupp vänner; att de är så coola, härliga och omtänksamma.

Mobiler
Gustav och jag hade köpt kontankort som vi delade ut till alla damerna. Nedan sitter mamma, Lena och Kicki och byter nummer.


Glasögonmarknaden
Ett väldigt populärt tillhåll för våra lite äldre gäster. Ett par slipade glasögon kostade allt mellan 160 och 1300 rmb beroende på hur avancerade glas man har. Även Kjelle fick sig ett par nya glasögon. Anna hade klippt små hål vid öronen så det var bara att sätta på glajjerna och sen gå runt och visa upp Kjelle och så fick damerna rösta.


Alla brudarna med väskorna fyllda av nyköpta glasögon.

Dumplings
På måndagen bjöd vi hem på överraskningsmiddag. Jag hade även bjudit in min kinesiskalärare Long Mei som tillfärordnad kock. Hon visade hur man gör dumplings och vi fick alla prova. Damerna fann varandra snabbt och snackade om hur jobbigt det var att sakna sina döttrar och sånt där annat mammigt. Long Meis dotter är jämnårig med mig och bor i Australien. Syjuntan tokgillade att få laga dumplings och var väldigt glada över att fått träffa en riktig kines. :o)


Long Mei instruerar...

... både teoretiskt och pratiskt.


Stolt Anna med fin dumpling


Kerstin

Hemlagat är altid bäst!

Sen for dem hem och nu har vi inte ett enda besök inplanerat. Smart av er att inte komma över kalla vintern men till vår förväntar vi oss mer besök. Ni som påstår att ni ska komma, boka nu!


2 kommentarer:

  1. Härligt med gäster av alla de slag! Och krabbor. ;) Din mamma verkade ju väldigt trevlig så jag förstår att hennes vänner är likadana.

    Hälsa G!

    SvaraRadera
  2. Fantastiska Shanghaibor.
    Tusen tack för er gästfrihet. Vistelsen i er hemstad hade inte på långt när varit så givande om inte ni fanns där.
    Tack än en gång för att vi fick ta del av alla era tips, god råd men framförallt för ert sällskap Nina och Gustav.
    Idag var jag på manikyr på Sankt Eriksgatan och hon som hjäpte mig kom från Shangahai och hade bott här i 2 år. Gissa vad vi pratade om!
    Kramar från Kicki (en i mamma Karins syjunta)

    SvaraRadera