onsdag 9 juni 2010

Två polishistorier 1(2)

På allmän begäran kommer här en lite utförligare berättelse om de två polishändelserna som skedde förra helgen. Detta är del 1.

Daniel är en väldigt snäll och omtänksam människa, som förvisso har ett humör som, när han väl brusar upp, är mer likt en spanjors än hans fädernasland Tysklands stereotypa filbunkar. Han är också den enda jag känner som fått spendera ett par timmar i ett kinesiskt fängelse, men det är en annan historia.

På tordagkvällen, när Gustavs bror Anton just anlänt, tog vi ett par drinkar kring Utlänningsstrandens flådiga barer. Vid halvtvåtiden lämnade jag sällskapet som då bestod av de ovan nämnda tre herrarna. En dryg timme senare ringer Gustav och frågar efter telefonnumret till polisen. Daniel skriker och gormar i bakgrunden. Sen tog det ett tag att somna om...

I efterhand får jag veta att de tre städade pojkarna tagit sig till utestället Mao. Gått in och konstaterat att det var tomt och lämnat stället ca 30 sekunder efter ankomst. Daniel går då baklänges och råkar stöta till en pulpet som välter och får en spricka i glaset. Vakten kräver sällskapet på 2000 kuai vilket de inte är så intresserade av att betala. Hur det sen gick från det till ett antal smitningsförsök och en fullständigt blåslagen Daniel är lite oklart. Dock är det bekräftat att vakten och hans crew använde de där stolparna, som används med band emellan för att definiera kön, som tillhyggen när de slog och sparkade på den liggande Daniel. Övervåld heter det. Resultatet blev dock att pojkarna fick slanta 500 pix (allt är förhandlingsbart i Kina!). Sen tog de i hand med vakterna och gick därifrån. Daniel haltade.


1 kommentar:

  1. Påminn mig om att inte lämna min hemnyckel i pant när jag bara ska in och hämta min kvarglömda tröja på ett shanghainesiskt ställe nästa gång!!!! SJUKT Bra att G är välbehållen iaf. Han har så långa ben, så han kan springa ifrån den som jagar honom!!!!

    SvaraRadera