tisdag 9 mars 2010

Toppar med mascara

Igår var det Kvinnornas nationaldag och det var ett riktigt ståhejande om det tycker jag. Fick till och med ett grattis-SMS från en kompis... På IKEA i Kina (eller var det alla andra företag förutom mitt?) var det halvdag för alla kvinnor. Sweet!

Igår var också dagen då Sveriges mäktigaste kvinnor utseddes av Veckans Affärer. Hela listan hittar ni här. Jag måste erkänna att jag är en ambitiös följare av liknande listor. Tycker det är spännande att se vad som krävs för att hamna på den, vilken typ av parametrar som styr resultatet och hur många jag känner till. För första gången har dessutom en kvinna som jag känner/vet vem det är kvalificerat sig in på listan. Carola (70e plats) är affärsutvecklingschef på Ljungberggruppen och var min chef när jag jobbade extra där som universitetsstudent. Jag är verkligen inte förvånad att hon återfinns på listan!

Förutom den gamla vanliga observationen att de kvinnliga näringlivstopparna även är riktigt snygga, kan jag konstatera att det finns två kvinnor av de 125 listade som är över 60! Är rätt övertygad om att motsvarande lista med herrar skulle rymma bra mycket fler sextioåringar. Varför finns det så många näringslivs-höjdar-gubbar men inga dito tanter? Vad gör tanterna efter 60? Är de kloka nog att inse att det är dags att lämna plats för yngre förmågor? Eller är de inte snygga nog längre...?

Slutsatsen blir väl att man får snabba på med karriären och börja ha mascara på jobbet...!

Louise Julian - Ytterliggare en snygg, f d chef (som dessutom toppade Veckans affärers ranking 2004 vill jag minnas).
Foto lånat av Scanpix

1 kommentar:

  1. Hej lilla gumman
    Du känner inte bara ett par på listan. Du känner också en av arrangörerna eftersom Maja Siösteen numera arbetar med event på Veckans affärer.
    Mamma

    SvaraRadera